Gammalt blir nytt

Håller på med ett litet projekt till mitt och Peters nya sovrum, jag har en bild i hur det kommer se ut och bli och då faller även inredning in på ett hörn , såklart! När Peter flyttade från sin farmors gamla gård så sparades de en gammal blå kista för eventuellt en senare renovering. Jag visste ju precis hur jag ville fixa till den och hur den ska stå och även användas till. Jag kan inte tänka en sak i taget utan jag har alltid en hel bild i huvudet om hur allt ska bli eller se ut eller placeras beroende på vad det är för ting. Därför hade jag redan en lång plan om huruvida denna kista skulle komma till användning och hur den skulle renoveras innan osv osv. Vi var ju inte ens pojk eller flickvän vid denna tiden, det var häller inte planerat. Men som sagt, jag kan inte låta bli och tänka så. Den följde med iallafall. Sedan blev de ju som tur va vi två och nu har vi höga, förväntansfulla tankar i huvudet och planerar stora utmanande framtidsplaner ihop. Och jag själv funderar och planerar runt de nya sovrummet och då kom det ju väl till pass att fixa till den gamla blå kistan. 

På den tiden som denna kista gjordes eller kanske något senare, vad vet jag. Så målades den blå, däremot va nog färg lite dyrt på den tiden för ryggen på kistan blev aldrig målad. Kanske va det en kostnads fråga eller kanske en fråga om snålhet. Men eftersom denna kista antagligen bara blev ståendes på samma plats mot en vägg så förstår man ju kanske anledningen. Nuförtiden ska väl baksidan vara lika flådig som framsidan även om den aldrig syns. Men men jag tänkte förklara lite va jag gjort och först tvättade jag kistan med målartvätt (tror jag de hette) sedan slipade jag ner hela kistan, höll även på att elda upp hela mig, dock var det bara slipmaskiner som brann upp ;) därefter grundade jag kistan med en vit grundfärg.
Därefter målade jag med en halvblank lackfärg, en och två gånger. Jag har även stött på ett liten problem, när jag grundat med första färgen så liksom "sprack" färgen uppe på ena sidan av locket. (Se bild) 


Jag förstod dock inte varför och tänkte att de nog går bort efter första målningen med vanlig färg. De gjorde de såklart inte och jag började luska lite i var felet låg och vi kom väl fram till att de antagligen var en det oljebaserad färg under, alltså den blåa färgen och denna färg vill då tränga sig upp. Men jag hade ju hunnit måla lager nummer två också och det sprang mindre och mindre. Nu är det bara några få sprickor och jag tror faktiskt inte jag ska göra något åt de. Alternativet va att lacka hela kistan med en vattenbaserad färg sedan måla igen med den färgen jag redan målad två gånger med. Jag har nog bestämt mig gör att inte göra de eftersom man upplever den lite sliten, de får den att framstå som använd och gammal, vilket den är och då tycker jag den får tillbaka en viss charm från när den va orenoverad. Och hela grejen är jj att det är en gammal använd kista, återanvänd. Därför ska jag nu lägga tiden på att måla detaljerna svarta, alltså gångjärn och fyra spikar. Tänker uppdatera om kistan tills den står på plats i sovrummet. Men än så länge bor den i verkstaden. De sista bilderna är på kistan när den var målad i grundfärg och på lite detaljer som ska bli svarta samt på färgen jag använder mig av. (Inte grundfärgen.)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback